استقلال كودك با غذا خوردن آزاد رشد مي كند

والدين‌ بايد از تغذيه‌ اجباري‌ كودك‌ خودداري‌ كنند و او را هنگام‌ غذاخوردن‌ آزاد بگذارند تا احساس‌ استقلال‌ كودك‌ رشد كند و با احساس‌ رضايت‌ از تغذيه، از آن‌ لذت‌ ببرد. همچنين‌ به‌ مادران‌ توصيه‌ مي‌شود غذاهاي‌ متنوعي‌ براي‌ كودك‌ تهيه‌ كنند و به‌ او اجازه‌ امتحان‌كردن‌ تمام‌ غذاها را بدهند تا از بين‌ آنها غذاي‌ مورد علاقه‌ خود را انتخاب‌ كند. والدين‌ بايستي‌ از تحميل‌ سليقه‌ خود به‌ كودك‌ در انتخاب‌ غذا بپرهيزند.
يك‌ برنامه‌ غذايي‌ متعادل‌ شام‌ غذاهايي‌ است‌ كه‌ علاوه‌ بر رفع‌ گرسنگي، مقدار لازم‌ و كافي‌ از هر يك‌ از عناصر غذايي‌ و مواد مغذي‌ براي‌ دستيابي‌ به‌ تندرستي‌ كامل‌ را در بر داشته‌ باشد. يكي‌ از مهم‌ترين‌ راهها براي‌ اطمينان‌ از تامين‌ نيازمنديهاي‌ تغذيه‌اي‌ كودك، استفاده‌ از چهار گروه‌ اصلي‌ غذايي‌ ( لبنيات‌، نان‌ و غلات‌ ، گوشت‌ و تخم‌مرغ، حبوبات‌ و مغزها ، ميوه‌ و سبزي) است.

توصيه‌هايي‌ براي‌ مادران‌ در زمينه‌ اصول‌ تغذيه‌ در كودكان‌
غذاي‌ دلخواه‌ كودك‌ را تهيه‌ كنيد و اگر به‌ دلايلي‌ او ميل‌ به‌ غذاخوردن‌ ندارد، از يك‌ اسباب‌بازي‌ مورد علاقه‌اش‌ براي‌ تشويق‌ وي‌ به‌ غذاخوردن‌ استفاده‌ كنيد.
مواد غذايي‌ مقوي‌ و مورد نياز كودك‌ را به‌ غذاي‌ او اضافه‌ كنيد (براي‌ مثال، افزودن‌ گوشت‌ گوساله‌ به‌ ماكاروني). البته‌ اين‌ كار بايد با احتياط‌ صورت‌ گيرد، به‌ طوري‌ كه‌ كودك‌ به‌تدريج‌ به‌ غذاي‌ جديد علاقه‌مند شود.
براي‌ كم‌كردن‌ حساسيت‌ كودك‌ نسبت‌ به‌ غذا، او را در تهيه‌ غذا دخالت‌ دهيد؛ براي‌ مثال، پختن‌ و مخلوط‌ كردن‌ مواد غذايي‌ با يكديگر و يا دادن‌ غذا به‌ عروسك‌ يا حيوانات.
فاصله‌ بين‌ وعده‌هاي‌ غذايي‌ كودك‌ را كنترل‌ كنيد؛ زيرا كودك‌ گرسنه‌ براي‌ خوردن‌ غذاي‌ جديد در مقايسه‌ با كودكي‌ كه‌ در فواصل‌ غذا با خوردن‌ تنقلات‌ سير شده‌ است، تمايل‌ بيشتري‌ نشان‌ مي‌دهد. فاصله‌ زماني‌ دادن‌ تنقلات‌ تا وعده‌هاي‌ اصلي‌ غذا (ناهار و شام) را نيز كنترل‌ كنيد.
براي‌ تشويق‌ كودك‌ به‌ غذاخوردن، از ظرف‌ غذاي‌ مخصوص‌ كودك‌ استفاده‌ كنيد.
از تغذيه‌ اجباري‌ كودك‌ بپرهيزيد. گاهي‌ مادران‌ به‌ هنگام‌ بي‌اشتهايي‌ فرزند، نسبت‌ به‌ رشدونمو او حساس‌ مي‌شوند و درباره‌ نقش‌ مادري‌ خود احساس‌ ناتواني‌ مي‌كنند. در نتيجه‌ سطح‌ اضطرابشان‌ افزايش‌ مي‌يابد و قادر به‌ اصلاح‌ بي‌اشتهايي‌ در كودكشان‌ نيستند. آنها هنگام‌ غذادادن‌ به‌ كودك‌ وقتي‌ با امتناع‌ وي‌ از غذاخوردن‌ مواجه‌ مي‌شوند، احساس‌ ناكامي‌ مي‌كنند.

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ٢٤ اردیبهشت ،۱۳۸۳

چشم

بهداشت چشم به ما يادآوري ميكند سالي يك بار هم شده براي معاينه چشم به پزشك متخصص مراجعه نماييم و از چند و چون سلامتي چشمهايمان مطلع شويم. بسياري از بيماريها مانند بيماري قند اثر نامطلوب و پنهاني بر روي ديد چشم ميگذارند كه گاهي تشخيص آن بسيار دير بوده و شخص به نابينايي دائم دچار ميگردد. طبق آمار موجود در آمريكا هر روز حدود 2 هزار نفر به علل طبيعت شغلي و در اثر تصادفات پيش بيني شده و نشده يا بينايي خود را از دست ميدهند و يا به صورتي مجروح ميشوند كه براي معالجه چشمان خود مدتي بايد بستري شوند و كار نكنند. به عبارت ديگر حدود 400 نفر از اين 2 هزار نفر به كلي نابينا ميشوند و براي هميشه خانه نشين ميگردند.
كار كردن طولاني و بدون توجه به بهداشت چشم باعث نوعي خستگي خطرناك و تغييرات نامطلوب قرنيه چشم ميشود و كمتر كسي به اين موضوع توجه دارد. عارضه
DRY EYES يا خشك چشمي كه امروزه در درصد بالايي از ميانسالان و افراد مسن رواج دارد بيشتر به علت شوفاژهاي با هواي گرم در محيط منزل و كار به وجود مي آيد و بر عارضه كمي ترشح اشك چشم براي تر و تازه نگهداشتن كره چشم كه در سالهاي بالاي عمر رواج دارد اضافه ميشود، به طوري كه شخص احساس ميكند جسم خارجي در چشم اوست كه گاهي هم با خارش و سوزش همراه است. چنين افرادي بايد مدام قطره هاي مخصوص به نام اشك مصنوعي را براي تر و تازه نگهداشتن كره چشم استفاده نمايند.
حال كه صحبت از چشم و بيماريهاي چشمي شده اجازه دهيد در بحث امروز ما درباره بيماري خطرناك
GLAUCOMA يا آب سبز چشم مطالبي را به شما خوانندگان عزيز ارائه دهيم تا حق خودمان را درباره بهداشت چشم ادا كرده و در بهزيستي چشمان شما قدمي برداشته باشيم.
گلوكوما بيماري خطرناك چشم است كه به تدريج و نهفته و بدون درد در داخل چشم پيشرفت ميكند و اندك اندك اعصاب بينايي چشم را از كار مياندازد و كوري و نابينايي دائمي و غيرقابل برگشت را منجر ميگردد. اين بيماري از نظر علت نابينايي دومين رقم را به خود اختصاص ميدهد. در اين بيماري مخصوص فشار داخلي چشم به طور خطرناكي افزايش مييابد كه يكي از علل مهم نابينايي ميباشد زيرا به هر دليلي مايعات داخلي كره چشم نميتواند به بيرون تراوش كند كه در درازمدت باعث از بين رفتن اعصاب بينايي ميشود.
گلوكوما انواع مختلف دارد كه هر كدام خصوصيات مخصوص دارند و مشكلاتي را به وجود ميآورند.
علائم باليني اين بيماري عبارتند از كم شدن قدرت بينايي، نزديك بيني، سردرد، واضح نديدن اشيا، مشاهده هاله اي اطراف نور چراغ، احساس ناميزان بودن عينك، تيره ديدن اشياء و درد شديد و ناگهاني چشم، از دست دادن ناگهاني قدرت بينايي، تهوع و استفراغ، ورم پلك چشم و در ضمن قرمزي و آبريزش چشم.
امكان بروز اين بيماري در افرادي كه بيشتر از 40 سال دارند ، آفريقاييها، كسي كه در خانواده آنها سابقه اين بيماري وجود‌ دارد، افرادي كه به بيماري قند دچار هستند و يا به هر دليلي چشمانشان جراحت ديده و بالاخره آن دسته از افرادي كه به مدت طولاني
CORTICOSTEROIDS استفاده ميكنند، بيشتر ديده ميشود.
پژوهشگران معتقدند كه تغذيه ميتواند نقش مهمی در بروز و پيشرفت اين بيماري داشته باشد كه اختصارا به آن اشاره ميگردد:
1ــ داشتن وزن ايده آل و دوري از چاقي و زيادي وزن ميتواند از بروز اين بيماري پيشگيري كند و يا پيشرفت آن را به تعويق اندازد. چرا كه چاقي يكي از عوامل مهم بيماري قند و بيماريهاي گردش خون (فشار خون بالا) است كه در نهايت نقشي نيز در بروز و پيشرفت اين بيماري دارند.
2ــ اگر به عارضه گلوكوما دچار هستيد بايد نهايت دقت را در مصرف مايعات، مخصوصا قهوه و مشروبات الكلي بنماييد. كافئين موجود در قهوه و چاي و نوشابه هاي گازدار و همچنين شكلات فشار داخلي چشم را بالا ميبرد و نميگذارد خون به اندازه كافي به قسمت هاي مختلف چشم، مخصوصا شبكيه چشم برسد و در نتيجه عوارضي نامطلوب را منجر ميگردد. نوشابه هاي الكلي نيز ميتوانند باعث خرابي و صدمه ديواره داخلي مويرگهاي چشم شوند كه در نتيجه فشار خون بالا به وجود مي آيد و مزيد بر علت ميشود.
موضوع بسيار مهم نوشيدن مايعات مانند آب و آب ميوه و شير و غيره به مقدار زياد و در يك نشست توصيه نميشود، چون ممكن است فشار داخلي چشم را افزايش دهد. در اين صورت شخص مبتلا به گلوكوما بايد مايعات مورد بحث را به مقدار كم و مرتب در طول روز مصرف نمايد كه هم آب لازم و كافي به بدن برسد و هم باعث افزايش فشار داخلي چشم نگردد.
3ــ مصرف غذاهايي كه حاوي مقدار زيادي از ويتامين هاي
B و C و E هستند ميتوانند در پيشگيري و پيشرفت بيماري نقش مهمی داشته باشند. پژوهشگران ايتاليايي با مطالعه اي بر روي 30 بيمار مبتلا به گلوكوما كه مقدار لازم و كافي ويتامين هاي B و E مصرف كردند به اين نتيجه رسيدند كه اين ويتامين ها باعث افزايش قدرت بينايي بيماران ميگردد. در اين ميان ويتامين B12 مقام مخصوصي دارد و در سلامتي اعصاب بينايي موثر است. اين ويتامين را ميتوان در غذاهاي حيواني، مانند گوشت و مرغ و تخم مرغ و لبنيات يافت. در چنين مواردي كه ويتامين ها به عنوان پيشگيري و درمان نوعي بيماري به كار ميروند ميشود با مشورت پزشك معالج و متخصص تغذيه به بيمار روزي 25 تا 100 ميكروگرم ويتامين B توصيه كرد.
ما ميدانيم كه يكي از نقش هاي مهم ويتامين
C، اين ويتامين آنتي اكسيدان، ترميم ضايعات بافت هاي بدن است. در بيماراني كه جراحي چشم به خاطر گلوكوما دارند مصرف ويتامين C ميتواند بهبودي را تسريع بخشد. علاوه بر اين ويتامين C در بيماران مبتلا به اين بيماري موجب جلوگيري از بروز صدمه به اعصاب بينايي ميشود. در اين صورت افرادي كه به عارضه گلوكوما دچار هستند بايد در رژيم غذايي روزانه خود غذاهايي كه حاوي مقدار قابل توجهي ويتامين C هستند مانند مركبات و غيره منظور دارند.
در ميوه هايي مانند كيوي، طالبي، توت فرنگي و سبزيجاتي مانند براكلي، فلفل سبز و گوجه فرنگي و غيره هم مقدار زيادي ويتامين
C وجود دارد. در افرادي كه به هر دليلي بيماري آنها پيشرفت كرده و يا نميتوانند ويتامين C مورد نياز خود را از طريق غذاهاي مختلف دريافت نمايند روزي 500 ميلي گرم ويتامين C مكمل (مصنوعي) توصيه ميگردد.
ويتامين
E يكي ديگر از آنتي اكسيدانهايي است كه در جلوگيري و پيشرفت بيماري گلوكوما مفيد است. اين ويتامين به خاطر اين كه محلول در چربي است در مصرف آن بايد دقت زيادي به عمل آيد و حتما زير نظر پزشك انجام گيرد. روي هم رفته روزي 200 تا 800 واحد بين المللي ويتامين E مكمل براي اشخاص بالغ توصيه ميشود.
داروهاي
Calcium Channel Blocker كه مانع ورود كلسيم به داخل سلولهاي بدن ميشوند در پيشگيري و پيشرفت بيماري گلوكوما مورد استفاده ميگردند. منيزيوم يك ماده مصرفي كه در بعضي از غذاها وجود دارد خاصيت داروهاي مورد بحث را دارا ميباشد و نميگذارد كلسيم به داخل سلولها رخنه كند. در نتيجه بهترين مواد معدني براي اين دسته از بيماران به حساب ميآيد. در يك مطالعه بر روي 121 نفر بيمار مبتلا به گلوكوما كه هر روزه مقدار لازم و كافي منيزيوم تكميلي دريافت مينمودند بهبودي چشمگيري در آنها مشاهده شد. منيزيوم را ميتوان در غذاهايي مانند دانه هاي روغني (پسته و بادام و گردو و فندق و تخم آفتابگردان و هندوانه)، سبزيجات، آلو، بعضي از پنيرها و ميگو يافت.

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ٥:٢٩ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٦ اردیبهشت ،۱۳۸۳