زندگي بدون كلسترول

محققان دانشگاه تورنتو عقيده دارند؛ استفاده كردن از سبزي هاي خام به همراه مواد غذايي حاوي سبزي هاي پخته فراوان، بهترين راه براي كاهش كلسترول بوده و اين روش، بسيار مفيدتر و بي ضررتر از استفاده از داروست.
تحقيقات انجام شده در آمريكا، در تاريخ ۲۳ جولاي ۲۰۰۳، نشان مي دهد كه، كاهش كلسترول بدن (LDL)؛ (كه باعث گرفتگي عروق قلبي مي شود)؛ از دو طريق امكان دارد: ۱- استفاده از دارويي به نام لواستاتين ۲- استفاده از سبزي ها و مواد غذايي حاوي سبزي (به شرط اين كه سبزي ها سرخ نشوند).
براي كاهش كلسترول از طريق دوم (استفاده از سبزي ها)؛ بهترين خوراكي ها عبارتند از: آجيل هاي خام (بادام و پسته خام به مقدار كم)؛ پروتئين سويا، سبزي ها و ميوه ها با درصد فيبر بالا (كاهو، كلم، سبزي خوردن؛ انواع مركبات به شرط اين كه با پوست داخلي شان مصرف شوند؛ اسفناج؛ هويج و...) جوي سياه (به صورت سوپ يا نان)؛ جو سفيد (در سوپ)، مارگارين گياهي (به مقدار كم) استفاده از روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون.
دكتر ديويد جنكينز؛ محقق و رئيس مركز تغذيه گياهي (گياهخواران) آمريكا؛ عقيده دارد كه: يكي از بهترين راه هاي كاهش كلسترول؛ عادت كردن تدريجي مردم به ژريمي است كه گياهخواران از آن استفاده مي كنند. اين رژيم شامل استفاده از سبزي ها با درصد فيبر بالا، آجيل هاي خام (به مقدار كم) پروتئين هاي گياهي (مثل سويا) و روغن هاي گياهي مثل روغن زيتون است. اين رژيم مي تواند در كنار مصرف غذاهاي معمولي به مقدار كم؛ گنجانده شود. در نتيجه با اين روش و عموميت يافتن آن در جامعه، سلامت عمومي تأمين مي شود. به علاوه او عقيده دارد: «با بالا رفتن سن؛ كلسترول افزايش يافته و ما در معرض خطر حمله قلبي قرار مي گيريم.» امروزه مردم براي كاهش كلسترول بدن خود؛ به قرص پناه مي برند، اما؛ اگرچه استفاده از قرص يك روش علمي و پزشكي است؛ اما راه بهتر، رعايت رژيم غذايي سبز(استفاده از سبزي ها و ميوه ها) است.
در يكي از مهم ترين تحقيقات انجام شده ۴۶ مرد و زن را انتخاب كردند كه كلسترول بالايي داشتند. از اين تعداد؛ تعدادي را به صورت اتفاقي (راندوم) انتخاب كردند و آنها را تحت سه نوع رژيم غذايي مختلف قرار دادند. گروه اول از غذاهايي با چربي حيواني اما به ميزان كم، استفاده كردند. گروه دوم از همان رژيم گروه اول استفاده كردند اما علاوه برآن روزانه ۲۰ ميلي گرم از لواستاتين استفاده كردند. گروه سوم تحت رژيم غذايي قرار گرفتند كه درآن از چهار نوع ماده خوراكي كه كاهش دهنده كلسترول بودند، استفاده شده بود.
اين مواد غذايي (غذاهايي كه گروه سوم از آنها استفاده كردند) كه بسيار آسان هضم مي شوند، شامل نان تهيه شده از جوي سياه، غلات پخته شده، نوشابه سويا، سويا و انواع ميوه ها بود. وعده شام اين گروه عبارت بود از: پنير، سويا، پياز، كمي فلفل سياه، بلغور جو و سبزيجات مختلف و يك تكه نان جو.
نتيجه حاصله اين بود كه گروه سوم؛ سريع ترين و بهترين نتيجه را گرفته و كلسترول بدن آنها؛ سريعاً كاهش يافت. دكتر جنكينز عقيده دارد كه: «استفاده از يك رژيم غذايي مناسب و در صورت لزوم استفاده از دارو با تجويز پزشك؛ باعث كاهش كلسترول و كنترل آن مي شود و به اين ترتيب سلامتي انسان تضمين شده و خطر ابتلا به بيماري كاهش مي يابد.»
همچنين او عقيده دارد؛ «سلامتي با داشتن يك رژيم غذايي مناسب حفظ مي شود و با رعايت و كنترل مواد غذايي مصرفي؛ به طور طبيعي و بدون نياز به هرگونه دارو؛ كلسترول بدن در حد نرمال باقي مي ماند.»
دكتر جنكينز مي افزايد: «اكثر افرادي كه كلسترول بالايي دارند؛ قبل از اينكه زير نظر پزشك تحت درمان با رژيم غذايي مناسب قرار بگيرند؛ سريعاً از دارو استفاده مي كنند. اما اين روش چندان مناسب نيست.» او عقيده دارد كه «بسياري از افرادي كه كلسترول بالايي دارند؛ بدون استفاده از دارو و تحت نظر يك رژيم غذايي مناسب، مي توانند سلامتي خود را بازيافته و درمان شوند.» بنابر اين او به پزشكان توصيه مي كند كه: «اولين راه درمان بيماراني كه كلسترول بالا دارند؛ استفاده از رژيم غذايي كنترل شده و سپس استفاده از دارو است.»

منبع : http://www.hamshahri.net/

 

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ٩:۱۱ ‎ق.ظ روز یکشنبه ۱٦ شهریور ،۱۳۸٢