کمر (پشت) درد/ برای دوستانی که کمر درد دارند

کمر دردی های عزئز سلام
اگر به پشت درد دچار شده ايد نبايد نگراني بخود راه بدهيد، زيرا از هر ۱۰ نفر معمولا ۸ نفر دچار پشت درد ميشوند. در زماني که احساس پشت درد شود، درد غالبا از ناحيه پايين پشت بروز مينمايد، و دليل آن اين است که از ناحيه پايين پشت بيشتر کار گرفته ميشود. اين بخش از ستون فقرات قسمت بالاي بدن را (سينه و بازو) به قسمت پايين (لگن خاصره و ساق پا) متصل ميکند. بخش مورد بحث به شما توان ميدهد که بچرخيد و به دوستتان سلام بکنيد يا خم شويد و نوزادي را ببوسيد، و همچنين شما را قادر ميسازد که بايستيد، راه برويد، يا جعبه اي را بلند کنيد. بيشتر مشکلات بخش پايين پشت(کمر) هر چند که سخت دردناک باشند، منشاء جدي پزشکي ندارند.
عضلات ضعيف و حرکت ناموزون غالبا موجب پشت دردها هستند.
دکتر آنتوني ويلر عصب شناس شارلوت کاروليناي شمالي ميگويد:«بعد از ۶۰ سالگي امکان دارد دلائلي براي پشت درد بتراشيد.» اما علت هر چه باشد، امروزه راههاي بسياري وجود دارد که ميتوان به خود کمک نمود و بهبود يافت و از پشت درد جلوگيري نمود.
اولين اقدام براي پيشگيري از پشت درد
فعال باشيد، حرکت کنيد
دکتر استيون مندل استاد کلينيک عصب شناسي بيمارستان توماس جفرسْن در فلادلفيا ميگويد:«در برابر علاقه به خوابيدن روي تخت خواب مقاومت کنيد، بخصوص خوابيدن بيش از دو يا سه روز». مطالعات نشان ميدهد که فعاليت زياد در واقع بهبودي را سرعت ميبخشد. اگر احساس کنيد نياز به استراحت داريد، استراحت کنيد، اما هر چند ساعت يک بار بلند شويد و در اطراف خود قدم بزنيد، هر چند که درد مختصري هم داشته باشيد. قدم زدن در حياط خلوت عضلات را قوي کرده و آنها را به کار مي اندازد. دکتر ويلر ميگويد:«تا وقتي که بهبودي نيافته ايد، از فعاليت هاي سنگين که بر بخش پايين ستون فقرات فشار مي آورد، مانند جارو کردن يا باغباني نمودن، خودداري نماييد.»
راه هاي ديگر پيشگيري از پشت درد
از يخ استفاده کنيد
دکتر شيلا ريد هماهنگ کننده مسائل درماني در مؤسسه ستون فقرات ورمونت ايالت نيوانگلند ميگويد:«براي تسکين بخشيدن به درد از يخ استفاده کنيد. يخ را گاه و بيگاه به مدت ۵ تا ۱۰ دقيقه روي محل درد بگذاريد.»
دکتر ويلر متذکر ميشود:«يک ليوان کاغذي پر از آب کنيد، آن را در فريزر منجمد نماييد، سپس کاغذ آن را جدا ساخته و يخ را در نقاط دردناک بماليد. وي يادآور ميشود يخ را بيش از ۲۰ دقيقه روي محل درد نگذاريد، و بين پوست خود و يخ يک حوله نازک قرار دهيد تا از صدمه رسيدن به پوست جلوگيري شود.»
از حرارت بهره جوييد
گرم کردن محل درد به وسيله حوله داغ، دوش يا آب بسيار گرم وان و گذشت چند روز آرامش بيشتري نصيب شما ميکند. دکتر ويلر ميگويد:«از گرماي مرطوب(Moist Heat) استفاده نماييد. حوله کوچکي را زير آب داغ گرفته و تا آنجا بفشاريد که احساس کنيد ديگر آب ندارد و سپس آن را روي موضع درد قرار دهيد. و در هر نوبت به مدت ۱۵ دقيقه آن را نگه داريد. اگر از گاز داغ(Heating Pad) استفاده ميکنيد، مواظب باشيد خواب نرويد تا مدتي گاز روي محل درد بماند، زيرا ممکن است پوست را بسوزاند.

کشيدن دست و پا و حتي بدن
به محض اينکه بهبود يافتيد و توانا شديد، به نحوي ملايم دست و پا و بدن خود را بکشيد(Stretch). دکتر ماندل ميگويد:«اين عمل مکمل بهبودي است و بدن شما را قادر ميسازد که انعطاف داشته باشد. اين ورزش را عملي سازيد، روي کف اتاق به پشت بخوابيد و دو زانو را با دستها بالا آورده به طرف سينه ملايم فشار دهيد. زانوها را ۱۵ دقيقه به همين حالت نگه داريد و سپس استراحت کنيد. ورزش مذکور را در روز دو مرتبه انجام دهيد.»
دکتر ريد ميگويد:«در اين زمان به کشيدن فکر کنيد نه به درد.» وي ميگويد:«اگر نتوانيد روي زمين بخوابيد هنوز براي کشيدن بدن خود محل داريد. روي يک صندلي محکم و قوي بنشينيد و پاي خود را روي زمين قرار دهيد. از کمر به طرف جلو خم شويد و سينه خود را به آهستگي به طرف رانهاي خويش بياوريد. در حال خم شدن نفس را به داخل بکشيد، و همان طور که به پايين تر رسيديد نفس را توأم با آه به بيرون رها کنيد و اين حالت را ۱۵ ثانيه حفظ نماييد. اين عمل کشيدن را تا آنجا که ميل داريد تکرار کنيد.»
دکتر ريد تذکر ميدهد:«اين حالت ايستادن و کشيدن را يک مرتبه انجام دهيد. در حالي که پاها به عرض شانه از هم فاصله دارند بايستيد، دست ها را به پشت برده به هم قفل نماييد. در حالي که نفس را خارج ميسازيد، سينه را به عقب بکشيد و سپس به حال اول برگشته استراحت کنيد، اين عمل را چند مرتبه انجام دهيد.»
دکتر ريد ميگويد:«اين نرمش حرکت ستون فقرات را به طرف عقب تقويت نموده و ورزش را آسان ميسازد.»
تمرين بلند کردن اشياء
دکتر جان اِ. توماسي پزشک نرمش بدني در شهر ويرجينابيچ ايالت ويرجينيا ميگويد:«حتي اگر چيزي را هم بلند نکنيد ٪۷۰ از بدن شما از نظر وزن در بالاي کمر شما قرار گرفته است. معناي آن اين است که يک فرد ۱۵۰ پوندي هر دفعه که خود را خم و راست کند در حدود ۱۰۰ پوند وزن بلند کرده است.»
دکتر توماسي ميگويد:«هرگز شيء را با فشار کمر بلند نکنيد. اگر ميخواهيد چمدان را از صندوق عقب اتومبيل بيرون آوريد، زانوها و قسمت بالاي رانها را خم کنيد و پشت خود را راست نگه داريد به پشت استحکام بخشيد.»
محکم نگه داريد
دکتر ويلر ميگويد:«هر زمان که چمداني را حمل ميکنيد، آن را نزديک بدن بگيريد. هر چه شيء را دورتر از خود نگه داريد، احساس خواهيد نمود که سنگين تر ميباشد.»
وي تذکر ميدهد:«از برداشتن چيز سنگين تر از ۳ تا ۵ کیلو اجتناب نماييد.»
هميشه خود را راست نگه داريد
اگر جعبه اي را جابه جا مينماييد، آن را بلند نکنيد و بدن خود را بچرخانيد. دکتر توماسي ميگويد:«هرگز خم نشويد و خود را بچرخانيد. در عوض جعبه را به طور مورب از پايين بگيريد و آن را به بدن نزديک سازيد. با ساق هاي پا و عضلات کفل شيء را بلند کنيد و پشت خود را راست نگه داريد. وقتي که بخواهيد آن را پايين بگذاريد بايستي صورت خود را موازي زمين قرار دهيد.»
پرهيز از نشستن
دکتر توماسي ميگويد:«نشستن پشت درد را بدتر ميکند»، وي اضافه ميکند:«نشستن يا خوابيدن طولاني بر روي مبل و يا هر چيز نرم و راحتي ممکن است انتهاي پايين ستون فقرات را (کمر) تنبل کرده و يا باعث شود که سر و گردن را اجبارا به طرف جلو نگه داريد.»
دکتر ريد هشدار ميدهد:«زماني که پشت ميز نشسته ايد سعي کنيد فعال باشيد تا کمر شما تنبل نشود، متکا يا حوله لوله شده اي را پشت سر خود(قسمت پايين) بگذاريد تا پشت تان از پشتيباني بيشتري برخوردار شود. يا اين که يک صندلي پشت بلند اداري که جايگاه بلند و پهن دارد خريداري نماييد تا بتوانيد گاه و بيگاه بنا بر ميل خود جابه جا شويد.»
طوري بايستيد که سلامتي تان محفوظ بماند
وقتي که مدتي طولاني بايستيد، بر شدت پشت دردتان افزوده ميشود. دکتر ريد ميگويد:«موقعيت خود را تغيير دهيد. در وقت ايستادن يک پاي خود را روي پله يا جعبه بگذاريد.»
دکتر ويلر يادآور ميشود:« يک صندلي بلند بدون پشت در نزديکي خود بگذاريد تا هر زمان که احساس خستگي نموديد از آن بهره گيريد و به کار خود ادامه دهيد. و اوقات بيکاري خود را طوري تنظيم نماييد که مجبور نشويد مدتي طولاني در صف بايستيد.»

درست بخوابيد
دکتر توماسي ميگويد:«براي اين که پشت درد شبانه را کاهش دهيد و يا حتي از بروز آن پيشگيري نماييد، ستون فقرات را در وضعيتي خنثي نگه داريد. سر و گردن خويش را هرگز بر روي بالش بزرگ نگذاريد. در عوض بالشي انتخاب کنيد که سر و گردنتان را در يک خط قرار دهد و قسمت بالاي ستون فقرات هم در همان خط واقع شود.»
او ميگويد:«فقط به دو طرف يا به پشت بخوابيد، و هرگز روي معده نخوابيد. روي معده خوابيدن گردن و پشت را ميتاباند(ميپيچد). همچنين از خوابيدن روي سطوح پست و بلند، مانند تشک شياردار يا زمين خالي اجتناب کنيد. تشک و متکاي خوب پشت و گردن را حتي در زماني که خواب هستيد در وضع صميمي قرار ميدهد. اگر بالش را بين زانو، در طول پشت، يا در دو طرفتان قرار دهيد، ممکن است آسايش بيشتري براي پشت و شانه ها فراهم کنيد.»
دکتر ويلر متذکر ميشود:«اگر برحسب مورد بايستي به پشت بخوابيد، بالشي زير زانوها قرار دهيد.»
خود را به آهستگي در صندلي راننده قرار دهيد
دکتر توماسي ميگويد:«براي اين که به نحوي سالم سوار اتومبيل شويد، پشت خود را به صندلي داده و پايين بکشيد و پاهاي خود را روي زمين نگه داريد. بعد يک پا را به داخل اتومبيل بياوريد، و سپس پاي ديگر را. براي خروج از اتومبيل، اگر پشت تان احتياج به مراقبت دارد و احساس ميکنيد احتياج داريد، در زمان بلند شدن پشت خود را به صندلي چسبانيده، عمل عکس سوار شدن را انجام دهيد.»
اگر به مسافرتي طولاني ميرويد و رانندگي ميکنيد و يا اين که سرنشين يا مسافر اتومبيل هستيد، از يک تشک کوچک استفاده کنيد و موقعيت خود را نسبت به پشت خويش تغيير دهيد تا از آسايش بيشتري برخوردار شويد. و در هر دو ساعت رانندگي کمي استراحت کرده و مختصري راه برويد.
دکتر توماسي يادآور ميشود:«در اين حالت پشت شما سپاسگزار شما خواهد بود.»

داروها
تنها عضله ضعيف پا و حرکت غيرعادي، پشت شما را دچار مشکل نميکند. دکتر استيو پِري استاد توليدات دارويي غيرنسخه اي در دانشگاه ايالتي اوکلاهما در وِدِرفورد ميگويد:«تعدادي از داروها ميتوانند پشت درد ايجاد کنند. اين داروها عبارتند از:
ـ Temazepan (Restoril)، تسکين دهنده سيستم مرکزي اعصاب که براي تسکين هيجانات تجويز ميشود.
ـ Sumatriptan(Imitaex) که در معالجات دردسرهاي ميگرني مصرف ميشود.
همچنين ويتامين D، بخصوص اگر به مقدار زياد مصرف شود، ميتواند موجب دردهاي عضلاني و مفصلي گردد که شامل پشت درد هم ميشود.
پزشکتان ممکن است براي تسکين درد توصيه کند استامينوفن يا داروي ضد التهاب غيراُرگانيکي(NSAID) مانند بروفن يا آسپرين بخوريد. ممکن است اين داروها با ساير داروهايي که به مصرف ميرسانيد در هم تاثيرگذار باشند.»

C:\My Documents\Healt\19462.jpg
C:\My Documents\Healt\19463.jpg

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ٢:٤٤ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱٥ دی ،۱۳۸۱