موها هم گرسنه مي شوند؟

موها نيز گرسنه مي شوند. مو اگر تغذيه نشود، هرگز رشد نخواهد كرد. موي گرسنه ظاهر شفاف و سالم موهاي تغذيه شده را ندارد.
پوست سر براي توليد فوليكول (جوانه) مو نياز به دريافت ويتامينها و مواد معدني مخصوص دارد.
به منظور بررسي اين نياز با استفاده از اصول و تكنيكهاي علمي بايد گفت: پوست سر براي توليد جوانه هاي تازه مو به مقدار فراوان اسيد ريبونوكلئيك جهت ساختن پروتئين هاي مناسب براي رشد مو نياز دارد. دستيابي به اين هدف تنها زماني ميسر است كه فرد بتواند ويتامينها و مواد معدني مورد نياز جهت ساخت اين نوع اسيد نوكلئيك يا همان RNA را تامين كند. ويتامين ب- 12، روي اسيد فوليك براي رسيدن به اين هدف از اجزاء ضروري هستند. ساير مواد مورد نياز نيز عبارتند از: منگنز و آهن كه هر دو براي توليد گليكوژن كافي كه ماده مغذي و رشد دهنده مو است ضروري هستند.

چگونه مي توان اين مواد را دريافت كرد؟
شما قادر هستيد تمام منگنز مورد نياز خود را با مصرف غلات كامل مثل گندم كامل و دانه هاي خشك گياهي مثل گردو، بادام، فندق و… كسب كنيد. از ساير منابع غذايي حاوي منگنز مي توان به :
صدف ماهي، شير و دل و جگر و قلوه اشاره كرد.آهن كه جزء مهم و اساسي در ساختمان خون است براي سلامتي موها نيز ضروري است. اين ماده در اغلب منابع پروتئيني يافت مي شود، مخصوصا جگر يك منبع غذايي غني آهن است. از ساير منابع مي توان به صدف ماهي اشاره كرد. اگر فردي خام خوار هستيد مي توانيد آهن مورد نياز خود را از سويا، لوبيا، نخود فرنگي، عدس، ملاس ويژه قند كسب كنيد. ميوه هاي خشك شده و غلات كامل بصورت نان نيز داراي آهن مي باشند. بهترين منبع غذايي ويتامين ب-12 نيز عبارتند از:
مواد پروتئيني كه منبع حيواني دارند مثل گوشت قرمز، جگر، قلوه، شير، تخم مرغ، ماهي
اسيد فوليك بخشي از گروه ويتامن ب-كمپلس مي باشد. بدن به اين ماده نه تنها براي رشد مو بلكه براي بسياري از اعمال حياتي خود نياز دارد.
بهترين منبع غذايي اسيدفوليك: جگر، صدف ماهي است. اگر چنين منابعي در دسترس شما نيست از مصرف عدس و يا جوانه گندم غافل نشويد. شما همچنين مي توانيد ويتامين B12 را در منابعي چون سبزيهاي پربرگ سبز، كلم بروكلي و گل كلم بيابيد. روي نيز از مصرف دانه هاي خشك گياهي، جگر، صدف ماهي، سبوس گياهان و آب تره بدست مي آيد. بنابراين هر زمان كه موهاي خود را شستيد يك ساندويچ سبزي هم مصرف كنيد.شما خود را با اسفناج و يا جگر تغذيه كرده و سپس ببينيد چگونه موهايتان سلامت، خوش حالت و شفافتر خواهد شد.
در هفته مجاز به مصرف يك تا دو وعده جگر هستيد.

بر گرفته از مجله زن روز
  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ٢:۳۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢ بهمن ،۱۳۸۱