روشهاي تربيتي در کودکان(۳)

* ايرادگيري در غذاخوردن

کودکي که در خوردن غذا ايرادگير است ، وقت غذا را واقعاً به وقت دردسر تبديل مي کند . سعي کنيد هنگام غذا خوردن فرصتي براي ايراد گرفتن پيش نيايد .

- جلوي کودکتان ، چند نوع خوراکي سالم بگذاريد .

- اگر کودکتان ميل ندارد از غذاهايي که برايش جديد است بخورد ، فقط مقدار کمي در بشقابش بريزيد . از او بخواهيد يک يا دو لقمه از غذا بخورد .

- هرگز اصرار نکنيد که کودک تمام آنچه را در بشقابش مانده است بخورد .

- برخي کودکان دوست ندارند که غذاهاي مخلوط شده بخورند . براي مثال کودک ممکن است بتواند برنج و ذرت را جداجدا بخورد اما مخلوط برنج و ذرت را نخورد .

- برخي کودکان ممکن است در حالي بيشتر غذايشان باقي مانده است بگويند سير شده اند ، اما براي خوردن دسر يک عالمه جا داشته باشند . اگر کودک شما اين گونه است ، مي توانيد مقرراتي بگذاريد و مثلاً بگوييد قبل از خوردن دسر بايد بيشتر غذايش را بخورد ، در غير اينصورت از دسر خبري نيست .

- به ياد داشته باشيد که ذائقه هاي افراد تغيير مي کند . يک روز ممکن است کودک شما با خوردن غذايي که قبلاً دوست نداشته است ، موجب تعجب شما شود .

* چه خوراکي هايي براي کودک مفيد است ؟

نوشابه خانگي که مخلوطي از آب ميوه و به همان مقدار آب گاز دار باشد مي تواند مناسب باشد . به جاي آب نبات به کودکتان يک هويج کوچک ، چند تکه سيب ، مقداري انگور دان شده و به جاي چيپس ، پنير يا بيسکويي شور به دستش دهيد . همچنين اگر بخواهيد برايش خوراکي خنک تهيه کنيد مي توانيد آب ميوه را در ليوان يک بار مصرف بريزيد و بگذاريد در فريزر يخ بزند .



به چند نکته ديگر توجه کنيد :

- در مورد مقدار غذايي که کودکتان در بشقابش مي ريزد يا شما در بشقاب او مي ريزيد ، واقع گرا باشيد . کودکان به مقدار غذايي که شما مي خوريد نياز ندارند .

- پرزهاي زبان کودک بسيار حساس تر از پرزهاي زبان شماست . کودکان معمولاً از غذاهايي که طعم تند دارند ، مانند پياز ، يا غذاهايي که با رنگ و مواد ترکيبي شان آشنا نيستند ، خوششان نمي آيد .

- معده کودکان از معده بزرگسالان کوچک تر است و بنابراين در هر وعده مقدار غذاي کمتري مي خورند ، اما ممکن است در طول روز به چندين وعده غذا نياز داشته باشند .

- در طول روز با دادن خوراکي هاي سالم به کودک سعي کنيد او را به غذاهاي مناسب و مفيد عادت دهيد .

- با پزشک کودک مشورت کنيد تا مطمئن شويد آيا مقدار غذايي که کودک شما مي خورد کافي است يا خير .

* مبارزه قدرت

هنگامي که کودکي از انجام کاري سرباز مي زند ، معمولاً عصبانيت ، اولين واکنش پدر و مادر است .

هنگامي که شما عصباني مي شويد ، کودکتان نيز عصباني خواهد شد . بنابراين هنگامي که از کودک مي خواهيد کاري انجام دهد ، به جاي اينکه از کودک بپرسيد : « براي حمام ، آماده اي » به او بگوييد « الان وقت حمام رفتن است . مي خواهي که دوش ساده بگيري يا برايت در وان کف درست کنم ؟ »

هنگامي که با کودک صحبت مي کنيد واژه هاي ساده به کاربگيريد و اگر از کودک مي خواهيد کاري انجام دهد ، مستقيم و واضح به او بگوييد . براي مثال به جاي « اينجا را جمع آوري کن »‌ بگوييد از تو مي خواهم آجرهاي خانه سازي ات را از روي زمين جمع کني و در جعبه شان بگذاري » .

گاهي اوقات عمل کردن مؤثر تر از حرف زدن است . براي مثال ، شما چندين بار به کودکتان گفته ايد که بنشيند و غذايش را بخورد . اما کودک مدام در آشپزخانه ورجه ورجه مي کند و به حرف شما بي اعتناست . شما به جاي حرف زدن ، به آرامي بشقابش را از روي ميز برداريد . اگر بگويد که مي خواهد غذايش را بخورد به او بگوييد وقتي مي تواند که روي صندلي اش بنشيند . در بيشتر موارد کودک به سر ميز غذا بر مي گردد .

گاهي اوقات برخي از رفتارهاي کودکان را بايد ناديده گرفت . نيازي نيست که شما نسبت به تمام کارهاي کودکتان واکنش نشان دهيد . گاهي وقت ها کودک کارهاي زننده انجام مي دهد فقط به اين منظور که توجه شما را جلب کند . اگر شما واکنش نشان ندهيد ، ممکن است ديگر آن کار را انجام ندهد . بهتر است که شما انرژي خود را براي مسايل بزرگ تر ذخيره کنيد .

‍* نق زدن

برخي کودکان هنگامي که چيزي مي خواهند و برخي ديگر هنگامي که خسته مي شوند نق مي زنند . علاوه بر اين نق زدن کاري است که کودک براي جلب توجه انجام مي دهد . در اين موارد مي توانيد از اين روشها استفاده کنيد :

- اگر نق زدن و شکايت کردن کودک شما به خاطر اين است که چيزي را مي خواهد که ممکن نيست ، او را بغل کنيد و بگوييد کاش مي توانستم آن را به تو بدهم ، اما نمي توانم ، ممکن است لازم باشد بيش از يک بار اين کار را تکرار کنيد .

- اگر باز هم نق زد ، آرامش خود را از دست ندهيد ، کودک را تنها بگذاريد .

- نبايد اجازه دهيد که نق زدنها ، لب و لوچه آويزان کردن ها ، اوقات تلخي ها ، زدن ها و ديگر رفتارهاي منفي به نفع او تمام شود . اگر کودک با اين کارها آنچه را که مي خواهد به دست بياورد به اين رفتارهاي منفي خود ادامه مي دهد .



به رفتارهاي خوب کودک توجه کنيد :

اگر از کودک رفتار خوبي سرزد به او بگوييد که از رفتار خوبش خوشتان آمده است . تعريف و تشويق به او کمک مي کند تا انتظاري را که از او داريد ، درک کند .

* هنگامي که کودکان مقررات را زير پا مي گذارند

تمام کودکان در مرحله اي از رشد خود درستي مقررات شما را آزمايش مي کنند . کودک شما ممکن است حس کند برخي از مقررات قديمي خانه زيادي بچه گانه شده است .

- هر کدام از مقرراتي را کودک زيرپا مي گذارد ، علت وضع آن را مورد تجديد نظر قرار دهيد . تصميم بگيريد آيا آن قانون هنوز بايد باشد يا اينکه کودک شما براي رعايت چنان قانوني بزرگ شده است .

- علت وضع آن قانون را به درک خود توضيح دهيد .

- اگر تصميم به تغيير قانون مذکور گرفتيد ، از کودک خود در مورد چگونگي تغيير آن و عواقب رعايت نکردن آن نظرخواهي کنيد .

- هنگامي که کودکتان يکي از مقررات را زير پا مي گذارد ، آن را ناديده نگيريد ، بايد واکنشي نشان دهيد که به کودک ، اهميت وجود آن قانون و اينکه چگونه مي تواند در آينده رفتار بهتري داشته باشد را آموز ش دهد .



قوانين ما را از خطر حفظ مي کنند ، راهي براي عملکرد مناسب پيش روي ما مي گذارند و براي جلوگيري از اختلاف بين ما و ديگران ،‌راهکار ارائه مي کنند . هنگامي که کودک شما قانوني را زير پا مي گذارد نسبت به ان طوري واکنش نشان دهيد که به او بفهمانيد چرا پيروي از قانون اهميت دارد . يکي از بهترين راه هايي که مي توانيد به کار ببريد ،‌نشان دادن عواقب شکستن قانون است . براي مثال ، شما قانوني گذارده ايد که مي گويد هيچ کس قبل از انجام کامل تکاليف درسي اش حق ندارد تلويزيون تماشا کند و دختر شما قبل از انجام تکاليفش فيلم نگاه مي کند . عواقب شکستن اين قانون مي تواند اين باشد که او تا آخر روز حق تلويزيون نگاه کردن ندارد . هنگامي که اين جمله را به روشي به دختر خود گفتيد ، حتماً بايد آن را اجرا کنيد.

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ۱۱:٤٧ ‎ق.ظ روز سه‌شنبه ۸ بهمن ،۱۳۸۱