اشکال در تعادل بدن

به صورت طبيعي ، چشم ها ، گوش داخلي ، ماهيچه و مغز و اعصاب با هم همکاري مي کنند تا شما را در وضعيتي متعادل براي انجام کار روزانه نگاه دارند . در حالت عادي متوجه اين همکاري نيستند ، ولي وقتي هماهنگي اين اندامها از بين بروند ، آنگاه دچار اشکال در تعادل خواهيد شد .
برخي بيماري ها مثل اختلالات گوش ، آلرژي ها ،ضعف ماهيچه اي ، اشکال ديد ، التهاب مفصل و سکته مغزي اين حالت را مختل مي کنند .
هر گاه تغيير ناگهاني در شنوايي يا وزوز گوش وجود داشت يا تمام مدت احساس پري گوش داشتيد يا احساس عدم تعادل داشتيد و مي افتيد براي بررسي ان به يک پزشک مراجعه کنيد . اين پزشک مي تواند متخصص گوش ، حلق و بيني يا داخلي باشد .
درمان
۱ - به آنچه مي خوريد توجه کنيد ؛ برخي غذاها و چاشني ها حساسيت زا هستند و مي توانند بر تعادل اثر بگذارند . اگر فکر مي کنيد به غذايي حساسيت داريد آنرا از برنامه حذف کنيد .
۲ - داروهايتان را کنترل کنيد ؛ برخي داروها اين عارضه جانبي را دارند . با پزشک در اين مورد مشورت کنيد .
۳ - الکل مصرف نکنيد ؛ اين ماده کار گوش داخلي را نيز مختل مي کند و حالت بي وزني ايجاد مي کند .
۴ - کمتر قهوه بخوريد ؛ قهوه باعث انقباض عروق مي شود و جريان خون مغز را کاهش مي دهد . يک دو فنجان قهوه در روز کافي است و بيشتر از آن مضر است .
۵ - ورزش کنيد ؛ در برخي افراد اشکال در تعادل ناشي از ضعف عضلات است . انجام ورزش هاي تناسب اندام و برخي ورزش هاي قلبي عروقي مثل نرمش ، راه پيمائي ، دوچرخه زدن براي همه بسيار مفيد است .
۶ - بر روي سطوح نرم راه برويد ؛ هر چه سطحي که روي آن راه مي رويد نرم تر باشد حفظ تعادل سخت تر خواهد بود . اگر سعي کنيد بر روي يک قطعه لاستيک نرم ، فرش ضخيم يا حتي تشک راه برويد اين کار را تمرين کرده ايد .
۷ - محيط امني براي خود بسازيد ؛ سلامت ازخانواده شروع مي شود ، مخصوصاً براي آنهايي که دچار اشکال در تعادلند . سطوح نيز خطرناکند . فرش هاي سرخورنده را برداريد .
شب يک چراغ خواب روشن کنيد و براي راه پله ها نرده بگذاريد .
۸ - قدرت تخيل خود را به کار گيريد ؛ تصور و تجسم مي تواند به بازباني تعادل بدن شما کمک کند . براي اين کار ، بر روي يک صندلي ننشينيد و چند نفس عميق بکشيد سپس چشم ها را بسته و تصور کنيد در يک اتاق هستيد و در کف آن ۲ ميله قرار دارد که يک شکل X را مي سازند در وسط آن يک ميله عمودي است و شما مقابل آن ايستاده ايد . در خيال وسط اين ۳ ميله بايستيد و سعي کنيد تعادل خود را حفظ کنيد . هر وقت از وسط خارج شديد به مرکز بازگرديد . اين کار را تا حفظ تعادل به سادگي انجام دهيد .
  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ۱:۱٥ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢۸ اسفند ،۱۳۸۱