صبحانه بخوريد تا لاغر شويد!

عقيده اي وجود دارد كه با شنيدن آن از جا بلند شده و دست به كار مي شويد: كساني كه از خوردن صبحانه صرف نظر مي كنند، نسبت به كساني كه به طور منظم صبحانه مي خورند، در كم كردن وزن كمتر موفق هستند. چون خوردن صبحانه به شما كمك مي كند كه كمتر تنقلات بخوريد و از پرخوري در وعده غذايي بعدي اجتناب كنيد. پروفسور «جي. هاروي اندرسون» استاد بخش علوم تغذيه در دانشگاه تورنتو اعتقاد دارد: «شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد كساني كه صبحانه مي خورند كم وزن تر هستند.»

غذا سوخت بدن است
خوردن صبحانه مثل پر كردن باك خشك ماشين با بنزين است. «كاتلين زلمان» سخنگوي رژيم غذايي آمريكا توضيح مي دهد:
«هنگامي كه صبح از خواب بيدار مي شويد، بدن شما بنزين كمي دارد و مثل ماشيني است كه بايد بدون بنزين حركت كند.
پس با يك صبحانه باك تان را پر كنيد تا كمك كند كه موتور شما روشن شود. چون صبحانه به بدن شما انرژي لازم براي فعاليت مداوم مي دهد و به احتمال زياد مانع از پرخوري شما در طول روز مي شود». اما «زلمان» اخطار مي دهد: «اگر صبحانه نخوريد، تمايل بيشتري به جبران آن و پرخوري در طول روز داريد.»
طبق يك تحقيق منتشر شده در سال ۱۹۹۲ در مجله آمريكايي امور تغذيه، كساني كه صبحانه مي خورند نسبت به كساني كه صبحانه نمي خورند اغلب ميل كمتري به خوردن غذاهاي اغذيه فروشي ها و تنقلات دارند.
بنزين بدون سرب يا گازوئيل؟
تمام سوخت ها يكسان نيستند. بيشتر مردم با خوردن يك كلوچه كوچك و يك فنجان شير بدون چربي موتور بدنشان مدت زمان بيشتري كار مي كند تا خوردن يك ليوان بزرگ آب ميوه. دليل اين است كه قند موجود در آب ميوه كه يك منبع انرژي است، نسبت به قندي كه در كلوچه و شير وجود دارد، با سرعت خيلي بيشتري مصرف مي شود.
اندرسون كه اخيراً روي تحقيقي براي يافتن بهترين تركيبات غذايي براي كم كردن اشتها كار مي كند، اظهار داشته است: «صبحانه ايده آل، تركيبي از كربوهيدرات و پروتئين است.» طبق فرضيه وي، رضايت بخش ترين صبحانه كه ابتدا به سرعت(با بالا بردن ميزان قند خون) در بدن توليد انرژي كرده و سپس براي زمان طولاني تري انرژي بدن را بالا نگه مي دارد، شامل غذاهاي فيبري، كربوهيدراتهاي مركب و پروتئين ها است كه به آرامي هضم مي شوند.

در مورد شكري كه همراه كورن فلكس(حبوبات غذايي كه از غلات تهيه شده همراه با شير به عنوان صبحانه) مصرف مي شود چه بايد كرد؟ يك قاشق شكر را در داخل كاسه ماست كم چربي بريزيد و سپس مقداري ميوه فيبردار با آن مخلوط كنيد.
غذاهاي خوشمزه ديگري كه مي توانيد براي صبحانه انتخاب كنيد از اين قرار است:
*پنير كم چربي و گوجه فرنگي حلقه حلقه شده به همراه يك برش نان گندم
* كورن فلكس تهيه شده از غلات فيبري با شير كم چربي يا بدون چربي و ميوه تازه و يا خشك
* كره بادام زميني و مربا به همراه نان گندم
* املت تخم مرغ(يا سفيده تخم مرغ) يا تخم مرغ پخته شده به همراه دو عدد بيسكويت گندم
* ماست كم چربي و كورن فلكس غني شده غلات
* يك عدد موز و يك مشت كوچك بادام زميني يا مغز بادام .
بهانه هاي نداشتن وقت صبحانه
بهانه: من وقت ندارم كه براي خودم صبحانه درست كنم، به همين دليل تنها چيزي كه براي خوردن در محل كار در دسترس دارم پيراشكي و كيك هاي آماده است كه از مغازه مي خرم.
وقتي كه زمان براي شما بسيار با اهميت است، صبحانه تان را با خودتان به محل كار ببريد. يك تخم مرغ پخته و دو عدد بيسكويت، يا پنير قالبي كوچك و يك عدد ميوه با خودتان ببريد و براي خوراكي وسط روز در كشوي ميزتان، بسته هاي كورن فلكس آماده و بسته هاي كوچك كشمش نگهداريد.
بهانه: من اصلاً نمي توانم قبل از ساعت يك بعدازظهر چيزي بخورم.

لازم نيست كه موقع خروس خوان صبحانه بخوريد، اما عاقلانه تر اين است كه در خلال ساعت هاي بعد از بيدار شدن از خواب صبحانه بخوريد. اگر خيلي اشتهاي صبحانه خوردن نداريد، چند حبه انگور، يك بيسكويت گندم و نصف ليوان آب ميوه را امتحان كنيد. بعد از چند روز بدن شما به طور طبيعي منتظر سوخت صبحگاهي مي شود و شما مي توانيد خوراكي هاي مفيدتري را امتحان كنيد.
گاهي وقت ها بعضي از افراد مي گويند: من دوست دارم صبحانه بخورم، اما مي ترسم باعث زياد شدن اشتهايم شود.
خيلي از مردم با اجتناب از غذا خوردن نامنظم(مثل بعد از ظهر و بعد از شام) در طول روز چندين نوبت غذاي كم حجم و ساندويچ هاي كوچك مي خورند. دكتر «اندرسون» اعتقاد دارد كساني كه با فاصله زماني كوتاه غذاهاي كم حجم و مختصر مي خورند، علاوه بر اين كه نسبت به كساني كه يك يا دو وعده در روز
غذاهاي پرحجم مي خورند، لاغرتر هستند، از دفترچه بيمه شان هم كمتر استفاده مي كنند.

منبع : http://www.shahrvand.com/

 

  
نویسنده : مريم ميلانی ; ساعت ۱٠:۳۸ ‎ق.ظ روز جمعه ٢٧ تیر ،۱۳۸٢