زندگي بدون كلسترول

محققان دانشگاه تورنتو عقيده دارند؛ استفاده كردن از سبزي هاي خام به همراه موادغذايي حاوي سبزي هاي پخته فراوان، بهترين راه براي كاهش كلسترول بوده و اين روش،بسيار مفيدتر و بي ضررتر از استفاده از داروست.
تحقيقات انجام شده در آمريكا، درتاريخ ۲۳ جولاي ۲۰۰۳، نشان مي دهد كه، كاهش كلسترول بدن (LDL)؛ (كه باعث گرفتگيعروق قلبي مي شود)؛ از دو طريق امكان دارد: ۱- استفاده از دارويي به نام لواستاتين ۲- استفاده از سبزي ها و مواد غذايي حاوي سبزي (به شرط اين كه سبزي ها سرخنشوند).
براي كاهش كلسترول از طريق دوم (استفاده از سبزي ها)؛ بهترين خوراكي هاعبارتند از: آجيل هاي خام (بادام و پسته خام به مقدار كم)؛ پروتئين سويا، سبزي ها وميوه ها با درصد فيبر بالا (كاهو، كلم، سبزي خوردن؛ انواع مركبات به شرط اين كه باپوست داخلي شان مصرف شوند؛ اسفناج؛ هويج و...) جوي سياه (به صورت سوپ يا نان)؛ جوسفيد (در سوپ)، مارگارين گياهي (به مقدار كم) استفاده از روغن هاي گياهي مثل روغنزيتون.
دكتر ديويد جنكينز؛ محقق و رئيس مركز تغذيه گياهي (گياهخواران) آمريكا؛عقيده دارد كه: يكي از بهترين راه هاي كاهش كلسترول؛ عادت كردن تدريجي مردم بهژريمي است كه گياهخواران از آن استفاده مي كنند. اين رژيم شامل استفاده از سبزي هابا درصد فيبر بالا، آجيل هاي خام (به مقدار كم) پروتئين هاي گياهي (مثل سويا) وروغن هاي گياهي مثل روغن زيتون است. اين رژيم مي تواند در كنار مصرف غذاهاي معموليبه مقدار كم؛ گنجانده شود. در نتيجه با اين روش و عموميت يافتن آن در جامعه، سلامتعمومي تأمين مي شود. به علاوه او عقيده دارد: «با بالا رفتن سن؛ كلسترول افزايشيافته و ما در معرض خطر حمله قلبي قرار مي گيريم.» امروزه مردم براي كاهش كلسترولبدن خود؛ به قرص پناه مي برند، اما؛ اگرچه استفاده از قرص يك روش علمي و پزشكي است؛اما راه بهتر، رعايت رژيم غذايي سبز(استفاده از سبزي ها و ميوه ها) است.
در يكياز مهم ترين تحقيقات انجام شده ۴۶ مرد و زن را انتخاب كردند كه كلسترول بالاييداشتند. از اين تعداد؛ تعدادي را به صورت اتفاقي (راندوم) انتخاب كردند و آنها راتحت سه نوع رژيم غذايي مختلف قرار دادند. گروه اول از غذاهايي با چربي حيواني امابه ميزان كم، استفاده كردند. گروه دوم از همان رژيم گروه اول استفاده كردند اماعلاوه برآن روزانه ۲۰ ميلي گرم از لواستاتين استفاده كردند. گروه سوم تحت رژيمغذايي قرار گرفتند كه درآن از چهار نوع ماده خوراكي كه كاهش دهنده كلسترول بودند،استفاده شده بود.
اين مواد غذايي (غذاهايي كه گروه سوم از آنها استفاده كردند)كه بسيار آسان هضم مي شوند، شامل نان تهيه شده از جوي سياه، غلات پخته شده، نوشابهسويا، سويا و انواع ميوه ها بود. وعده شام اين گروه عبارت بود از: پنير، سويا،پياز، كمي فلفل سياه، بلغور جو و سبزيجات مختلف و يك تكه نان جو.
نتيجه حاصلهاين بود كه گروه سوم؛ سريع ترين و بهترين نتيجه را گرفته و كلسترول بدن آنها؛سريعاً كاهش يافت. دكتر جنكينز عقيده دارد كه: «استفاده از يك رژيم غذايي مناسب ودر صورت لزوم استفاده از دارو با تجويز پزشك؛ باعث كاهش كلسترول و كنترل آن مي شودو به اين ترتيب سلامتي انسان تضمين شده و خطر ابتلا به بيماري كاهشمي يابد.»
همچنين او عقيده دارد؛ «سلامتي با داشتن يك رژيم غذايي مناسب حفظمي شود و با رعايت و كنترل مواد غذايي مصرفي؛ به طور طبيعي و بدون نياز به هرگونهدارو؛ كلسترول بدن در حد نرمال باقي مي ماند.»
دكتر جنكينز مي افزايد: «اكثرافرادي كه كلسترول بالايي دارند؛ قبل از اينكه زير نظر پزشك تحت درمان با رژيمغذايي مناسب قرار بگيرند؛ سريعاً از دارو استفاده مي كنند. اما اين روش چندان مناسبنيست.» او عقيده دارد كه «بسياري از افرادي كه كلسترول بالايي دارند؛ بدون استفادهاز دارو و تحت نظر يك رژيم غذايي مناسب، مي توانند سلامتي خود را بازيافته و درمانشوند.» بنابر اين او به پزشكان توصيه مي كند كه: «اولين راه درمان بيماراني كهكلسترول بالا دارند؛ استفاده از رژيم غذايي كنترل شده و سپس استفاده از دارو است.»<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

منبع : http://www.hamshahri.net/

 

/ 1 نظر / 20 بازدید
مادر یک روشندل

مريم عزيزم سلام خسته نباشی اينجا اطلاعات فوران ميکنه . آنهم اطلاعات جالب و مفید . عيد علی بر شما مباک . در جشن خداحافظی ما شرکت کنيد .